De 8 categorieën verspillingen in de bouwsector: 1. Transport

Komen de woorden ‘LEAN’ en ‘verspillingen’ je bekend voor? Wat zijn überhaupt verspillingen en hoe kun je deze herkennen?  De eerste stap in het elimineren van verspillingen is de herkenningsfase. Welke verspillingen spelen binnen mijn bedrijf een rol? Deze blog reeks brengt elke week één van de acht categorieën verspillingen van LEAN in kaart. Deze week gaan we het hebben over de categorie verspilling: Transport.

 

De LEAN methode
De kern van de LEAN-methodologie is waarde toevoegen voor de klant door onder andere het verminderen of elimineren van verspillingen in allerlei soorten processen. Verspillingen willen we (persoonlijk, maar ook als bedrijf) zo min mogelijk hebben. Ze voegen geen waarde toe voor de klant en gaan ten koste van het (financiële) resultaat van de onderneming.

In de bouwbranche is men nog maar mondjesmaat bezig met procesverbetering op basis van LEAN. Ondernemingen zouden zich naar onze mening meer moeten gaan focussen op hun processen en bijbehorende verspillingen, in plaats van financiële processturing achteraf (nacalculatie). De marges in de branche zijn klein en kunnen hiermee significant verbeteren. Hierdoor blijft de continuïteit van de onderneming beter gewaarborgd en neemt de waarde voor de klant toe.

1. Transport

Verspillingen in transport kan in verschillende vormen plaats vinden. Het kunnen bijvoorbeeld verspillingen in transport van goederen zijn, zoals: te veel, te weinig, te vaak (niet complete vrachten), te vroeg, te laat, maar ook transport van informatie en werknemers. Dit resulteert vaak in onnodige extra kilometers rijden of oponthoud. Wat ten eerste alleen maar geld kost en totaal niet milieu vriendelijk is.


Zet het maar ergens neer!
Ook in de bouw zijn dit grote verspillingen. Als bouwproducten in precies de goede aantallen op het goede moment en op de juiste locatie geleverd worden, dan hebben we minder opslagruimte nodig. De materialen hoeven niet nog een aantal keren op de bouwplaats verzet te worden, want dat is vaak de praktijk. ‘We hebben toch een verreiker of kraan ter beschikking dus zet het maar ergens neer, we rijden het later wel naar de juiste verwerkingsplek’ is een bekende uitspraak in de bouwsector. Dit soort verspillingen van vooral tijd en mankracht kunnen een efficiënte workflow volledig in de war brengen.


Papierwerk, een overbodige handeling
Waar ook nog een grote slag in is te slaan bij bouw gerelateerde bedrijven, is het transport van informatie op papier. Met de technologische middelen (digitalisering) die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben kunnen we deze vorm van transport zeker zien als een verspilling of ter wel, een overbodige handeling. En dan hebben we het nog niet over de kosten van papier en inkt wat al snel tegen de €1000,- per jaar kan kost.


STA Software
Als je de modules Opleveringsproces, Kwaliteitsborging en Werkplek veiligheid gebruikt, heb je het transport van gegevens realtime inzichtelijk en digitaal bij de hand. Daarnaast wordt het direct online gecommuniceerd met de comakers. Geen papieren rapporten meer communiceren en transporteren naar de comakers.

 Herken je deze verspilling in je eigen bedrijf en ben je op zoek naar een digitale oplossing om deze verspilling te elimineren? Bekijk een van onze modules of neem contact met ons op via de mail of de chat.

Menu