Verspilling overprocessing

De 8 categorieën verspillingen in de bouwsector: 6. Overprocessing

Komen de woorden ‘LEAN’ en ‘verspillingen’ je bekend voor? Wat zijn überhaupt verspillingen en hoe kun je deze herkennen?  De eerste stap in het elimineren van verspillingen is de herkenningsfase. Welke verspillingen spelen binnen mijn bedrijf een rol? Deze blog reeks brengt elke week één van de acht categorieën verspillingen van LEAN in kaart. Deze week gaan we het hebben over de categorie verspilling: overprocessing.

Wil je meer lezen over de LEAN methodiek? Bekijk dan de eerste blogpost uit de reeks. Wil je meer te weten komen over de verspillingen, transport, voorraad, beweging en overproductie? Kijk dan op de STA Software blog!

6# Overprocessing

Overprocessing, ook wel overbewerking genoemd, is simpel gezegd meer doen voor de klant dan nodig is. Tot het uiterste gaan voor je opdrachtgever (klant) is een goede bedrijfsmentaliteit, maar als het geen extra waarde meer toevoegt voor de klant spreken we van een verspilling in tijd, geld en moeite. Deze manier van verspillen zie je regelmatig terugkomen, omdat we vaak denken dat klanten waarde hechten en bepaalde handelingen of opleveringen, terwijl hier niet over gesproken is of naar gevraagd is. Dit uit zich grotendeels in het mooier en beter maken van een product dan dat gevraagd is. Dit kost tijd voor jou bedrijf maar ook voor de klant. Voorkom overbewerking door goed de wensen en verwachtingen af te stemmen met de klant en met de mensen die het maken/uitvoeren. Een goede communicatie is het halve werk.

Als je altijd netjes levert wat de klant vraagt dan kan het nog steeds zo zijn dat je jezelf onbedoeld schuldig maakt aan overbewerking. Overbewerking gaat namelijk niet alleen over wat je uiteindelijk levert aan de klant, maar ook over het proces naar de levering toe. Denk bijvoorbeeld aan overbodige processtappen als dubbele controles, overtypen en opnieuw informatie in moeten voeren.

Een voorbeeld uit de praktijk is het opleverboekje wat bij de oplevering van bijvoorbeeld een woning aan een koper afgegeven wordt. Er zijn nog bedrijven die het boekje op papier en daarnaast digitaal (op een USB-stick) afgeven. Dit is dubbel op en voegt voor de klant niets toe. Jij hebt er (veel) werk mee gehad, en de klant gooit de papieren versie waarschijnlijk bij het oud papier. Veel verspillingen dus.

STA Software
In de software van STA, kun je al je processen digitaal opslaan, monitoren en delen binnen één portaal. Elke belanghebbende heeft hierdoor realtime inzicht in de actuele stand van zaken. Dit betekent geen dubbele controles, te veel inspecties of dubbel werk zoals het voorbeeld met de opleverboekjes.

 Herken je deze verspilling in je eigen bedrijf en ben je op zoek naar een digitale oplossing om deze verspilling te elimineren? Bekijk een van onze modules of neem contact met ons op via de mail of de chat.

Menu