voorraad verspillingen

De 8 categorieën verspillingen in de bouwsector: 2. Voorraad

Komen de woorden ‘LEAN’ en ‘verspillingen’ je bekend voor? Wat zijn überhaupt verspillingen en hoe kun je deze herkennen?  De eerste stap in het elimineren van verspillingen is de herkenningsfase. Welke verspillingen spelen binnen mijn bedrijf een rol? Deze blog reeks brengt elke week één van de acht categorieën verspillingen van LEAN in kaart. Deze week gaan we het hebben over de categorie verspilling: Voorraad.

Wil je meer lezen over de LEAN methodiek, bekijk dan onze eerste blogpost.

2# Voorraad

Er zijn veel bedrijven die een flinke voorraad producten produceren. Een kleine voorraad bezitten is soms nodig om snel te kunnen leveren en onverwachte situaties op te kunnen vangen. Hierbij zijn de risico’s dat je het later niet meer verkoopt vaak vele malen kleiner. Produceer je een grote voorraad dan loop je het risico dat je het later misschien niet meer kwijt raakt. Bijvoorbeeld omdat de consument het product niet meer wil. In dit geval spreken we van een grote verspilling en kapitaalvernietiging. Bovendien heb je voor een grote voorraad opslagruimte nodig, wat ook weer geld kost. Een voorraad bezitten gaat niet alleen over de producten die je verkoopt maar ook over bijvoorbeeld folders die (nog) niet verstuurd worden of reserve onderdelen die nooit gebruikt gaan worden. Probeer het proces zo in te richten dat je precies genoeg voorraad hebt voor wat nodig is en daarnaast alles zo te ordenen dat je minder tijd kwijt bent aan het zoeken naar de juiste materialen.

Bouwen, bouwen en nog meer bouwen
Hoewel er op het moment relatief weinig onverkochte woningen vrij staan in Nederland, is dit een lange tijd wel een klassiek schoolvoorbeeld voorbeeld geweest van een grote verspilling. De kosten zijn al grotendeels gemaakt, maar de opbrengsten blijven uit en dat gaat ten koste van de liquiditeit. Op dit moment is dit geen probleem, woningen worden relatief snel verkocht, maar bij een volgende crisis kan dit tot problemen leiden.

STA software
Als je voorraad in combinatie met STA software bekijkt dan gaat met STA alles digitaal. Het opslaan van gegevens over bijvoorbeeld opleveringsprocessen, kwaliteitskeuringenprocessen en werkplekveiligheidsproces wordt nog steeds in veel gevallen op papier gedaan. Documenten worden opgeborgen in fysieke opbergruimtes, kunnen verouderen en resulteert vaak in een zoektocht naar het juiste document. Bedrijven die met STA werken hebben hier geen omkijken meer na. Zij werken digitaal hebben altijd de juiste en aantal formulieren digitaal bij de hand en lopen geen risico op later ongebruikte voorraad voorbedrukte formulieren. Men kan geheel papierloos werken.


Herken je deze verspilling in je eigen bedrijf en ben je op zoek naar een digitale oplossing om deze verspilling te elimineren? Bekijk een van onze modules of neem contact met ons op via de mail of de chat.

Menu