Blog

BVR Groep B.V. | Een multidisciplinair STA team

Aan enthousiasme en hart voor het werk is er bij zowel Ton-Pierre als BVR Groep geen gebrek. Het klantenverhaal van Ton-Pierre laat zien dat het loont wanneer je in het diepe springt en met het hele bedrijf er vol voor gaat. De BVR Groep is na de proefperiode direct aan de slag gegaan met alle STA modules: kwaliteitsborging, werkplek- en veiligheidsinspecties, KAM/VGM Planner en Opleveren en Inspecties. De overstap maken van een papieren naar een digitale werkwijze kan een hoop vragen met zich meebrengen. Wat voor de een zo simpel is als een keuringsformulier omwisselen voor een tablet, is voor de ander veel frustraties en hoofdpijn. In dit interview bespreken we de aanpak van BVR Groep met allround uitvoerder Ton-Pierre van Eekeren.

 
Wat zijn je werkzaamheden als allround uitvoerder?

Achter de poorten van het project heb ik als uitvoerder onder meer de verantwoordelijkheid over de veiligheid op de bouwplaats, zorgen dat de VCA op orde is, of er wordt voldaan aan de kwaliteitseisen, het aansturen van het team en het maken en bewaken van de planning.

Voor mij begint het gebruik van STA Software al bij het uitvoeren van de eerste keuring. Je begint bij de fundering en zo loop je met je tablet het gehele gebouw af aan keuringen. Wanneer een onderaannemer of leverancier meldt dat ze klaar zijn, dan bekijk ik de afspraken die gemaakt zijn, pak ik de app erbij en ga ik mijn ronde lopen. Alles dat nog gedaan moet worden binnen de gemaakte afspraken wordt via de app genoteerd en meteen een rapport van gemaakt. Als al de geconstateerde punten zijn afgehandeld door de leverancier of onderaannemer dan kun je afrekenen en is hij klaar. Uiteindelijk kom je dan bij je opleveringen en zo kun je met STA heel je bouwproces digitaal vastleggen.

Hoe voerde je de keuringen uit voordat je ging werken met STA Software?

Voorheen deden we de keuringen op een keuringsformulier. Je gaat bijvoorbeeld de wapening keuren, je loopt je bekende ronde, vinkt de keuringsvragen af en daarnaast maak je van de cruciale plaatsen foto’s. Wat ik daarna meestal deed is de foto’s naar mezelf mailen en de antwoorden op de keuringsvragen met de benodigde stukken tekst samenvoegen als een bundel van documenten. Na een keuring heb je dus alles bij elkaar nog gewoon een kwartiertje werk in de keet. En nu met STA kom ik binnen in de keet, ik klik op verzenden ik ben klaar.

Naast het lopen van je rondes heb je ook het stukje inrichten van de software op het portaal. Nadat we de licentie bij STA hadden afgenomen konden we al vrij snel na een klein stukje inrichten aan de slag. Een aantal keuringslijsten voor bijvoorbeeld de Wet Kwaliteitsborging staat al in STA. Daar hebben we vanuit onze eigen keuringsprogramma hoofdstukken aan toegevoegd, hoofdstukken verwijderd en regels samengevoegd. Zo zijn we uiteindelijk gekomen tot één nieuw keuringsrapport die we nu digitaal gebruiken voor het keuren van onze werken.

Toen jullie zijn begonnen aan STA konden jullie dus vrij snel aan de gang? Hoe zag de implementatie eruit?

Voor de implementatie en coördinatie van de software hebben we hebben een team van 6 mensen samengeroepen binnen de BVR Groep en dit team benoemd tot het STA team. In het STA team zit een senior planvoorbereider, iemand van het bedrijfsbureau, een KAM-coördinator, een werkvoorbereider, hoofd ICT en ik zelf als uitvoerder. Je hebt altijd mensen binnen het bedrijf uit verschillende disciplines die roepen: ‘Dit is niks, dat is goed, dit werkt wel, dat werkt niet’ en dat is prima. Ieder zijn eigen mening, maar wij als STA team gaan dan onderzoeken waarom iemand iets roept. Zo zitten we ongeveer 3 uur per maand samen rond de tafel om te kijken waar iedereen tegenaan loopt. Wat voor de een wel werk kan voor de ander niet werken en met een divers ‘STA team’ wordt alles uitgesproken en opgelost.

Over een aantal weken komt Hermie weer langs bij ons op kantoor en dan zorgen we dat we gerichte vragen hebben opgesteld. Vaak doen we zelfs tijdens het teamoverleg al bellen met de support van STA om vragen door te bespreken. Vaak is het dan dat STA als het waren gewoon live met ons mee aan het vergaderen. Dat werkt perfect.

Kijk, dat er iets niet werkt of wel werkt dat is niet alleen zo omdat nu alles digitaal geregistreerd wordt. Dat was vroeger ook al zo op papier. Toen moest er ook meerdere malen aanpassingen gemaakt worden aan bijvoorbeeld de keuringslijsten. Je moet gewoon mee met de tijd, mede doordat er steeds meer gevraagd wordt vanuit de Wet Kwaliteitsborging. En als er nieuwe handelingen gevraagd worden vanuit de wet, dan past STA dat al aan zonder dat we dit zelf hoeven uit te zoeken. We gaan er automatisch in mee.

Ik ben 57 jaar en als mij het lukt om met het systeem te werken, dan moet iedereen het kunnen. Maar je moet er wel even je energie in steken. Het valt echt mee. Sommige collega’s werken er nu nog maar een aantal weken mee. Dan krijg je wel eens de vraag ‘Moet het echt op deze manier?’. Dan geef ik als antwoord: Leer het jezelf aan. Je weet hoe makkelijk ik mijn keuringen eerst altijd deed en nu wil ik niet anders meer.

Wil je net als Ton-Pierre en het BVR team aan de slag met het structureren en standaardiseren van je opnames? Ga dan naar onze website voor meer informatie!